chan-hil.reismee.nl

Nazca

Na een dodemans vluchtje te hebben overleefd, 21 uur in de bus te hebben gezeten en een illegaal zwempartijtje te hebben wijgewoond,zijn wij inmiddels in Cusco aangekomen en vonden we het dus hoog tijd voor een nieuw verhaaltje!

Eens even kijken.... als het goed is waren we gebleven bij onze busreis richting Nazca. Na ons laatste berichtje zijn wij al vrij snel met onze prive gids Markos (of Mario of Marco... het is ons nog steeds niet helemaal duidelijk hoe die nou daadwerkelijk heette)richting Nazca vertrokken.

Op donderdag 1 april moesten wij om 07.00 uur klaar staan voor ons hosteltje in Lima zodat wij met de taxi richting het busstation konden vertrekken. Wij, als brave Nederlanders, stonden natuurlijk stipt om 7.00 uur klaar bij de receptie (ja, zelfs hilde was op tijd!)..helaas gaat het hier toch allemaal iets relaxter en zijn ze hier niet zo van de tijden. Vandaardat we uiteindelijk rond een uur of 8,samen met onze prive gids in een taxi (waarvan de banden er nog net niet onder wegrolden en de stoelen nog net niet door de bodem heen zakten)vertrokken richting het busstation. Eenmaal op het busstation aangekomen stond er een gigantische rij voor de balie, en dan bedoelen we ook écht gigantisch!Deze rij slingerde helemaal naar buitenover het tankstation heen en nog verder de vergetelheid in. Onze gids kreeg bijna een hartverzakking toen hij deze rij zag, en wilde in gedachte volgens ons liever rechtsomkeerd maken... toch sloten wij met zijn drietjes braafachteraan in de rij.

Wij met onze loei zware backpacks op in de rij! Onzegids beveelde ons namelijk aan deze lekker op te houden, want zo zouden én onze spiertjes lekker getraind worden én was de kans kleiner dat ze er met onze gigantische backpacks vandoor gingen. Dit hebben we maar liefst een uur volgehouden,de work-out voor die dag hadden wij er dus ook alweer op zitten!!
Nahet uurtje te hebben overleefdhadden wij onze bustickets richting Nazca eindelijk bemachtigd, en zaten wij met onze blonde koppies in een bus tussen allemaal ras echte Peruaantjes, die (zo vertelde onze gids) hun familie gezellig op gingen zoeken omdat het uitgerekend dit weekend één of ander feestweekend was waarop alle Peruaantjes vrij waren. (vandaar ook de lange rij).

Onze backpacks lagen naar ons idee redelijk veilig in het bagage ruim, uiteraard beveiligd met onze dubbele sloten!dus de 6uur durende busreis kon beginnen. Eigenlijk is de reis heel erg goed verlopen, en we zijn ertijdens deze busreisachter gekomen dat zwart rijden er hier in Peru niet in zit! Onderweg zijn wij namelijk ongeveer 20keer gecontroleerd op onze bustickets (daar kunnen ze bij de NS nog wat van leren!), en niet door één Peruaanse controleur, nee.. door 20 verschillende! Je moet eventjes voorstellen hoe dat gaat... in Lima stapte er op het busstation eenPeruaantje in die de spits af mocht bijten en de kaartjes als eerste controleerde, nadat zijn job erop zat werd hij er ergens in de middle of nowhere uitgekickt waarna de bus vervolgens doodleuk verder reed. Na een half uurtje stopte de bus opeens, dus wij schrokken op uit onze comfortabele stoeltjes en dachten oooohneeeede bus wordt overvallen, maar nee hooorr!! Er staptenamelijk midden in de busshbussheen tweede Peruaanse controleur in die weer op precies dezelfde wijze onze kaartjes gingen controleren.En waarna ook hij zijn taak had uitgevoerd mocht hij de bus weer verlaten, om midden in de woestijn lekker bij te kleuren. En zo ging dat de hele busreis door.. van goede arbeidsvoorwaarden hebben ze hier zeker niet gehoord konden wij na deze busrit dus wel concluderen!

Uiteindelijk hebben wij ongeveer 8uur in de bus gezeten, maar gelukkig zijn wij heelhuids en met al onze bezittingen in Nazca aangekomen dankzij onze geweldige gids! De arme man moest van zijn baas helemaal met ons meereizen om vervolgensde volgende dag weer dezelfde reis terug te maken....

Eenmaal in Nazca aangekomen zijn we gelijk naar ons nieuwe Hostel gegaan,die we zonder problemen konden vinden aangezien onze gids ons nog een stukje verder wou vergezellen.Dezelfde avond hebben wij nog een tour de Nazca gedaan samen met een Ierse jongen die ons wel even de omgeving wou laten zien!Tijdens deze tour liepen we langs een, nogal luxe, hotel. De ier vertelde enthousiast dat hij daar diezelfde dag lekker had gezwommen,en dat ook wij er gewoon gratis in mochten.

Wij,als gierige hollanders, vonden ditnatuurlijk een goed plan en aangezien de temperatuur in Nazca zo rond de 35 graden ligt,hebben wij de volgende ochtend gelijk onze bikini's aangetrokken en zijn we (gratis) het zwembad ingedoken! Hier hebben wij de heleochtend en middag vertoefd, en nadat wij terugkwamen in het hostel enaan de receptioniste vertelde overons chille dagje en ons gratis entree voor het zwembad, werd ons metopen mond verteld dat dat ten strengste verboden is en dat er een flinke som geld moet worden neergeteld als je daar een middagje wilt zwemmen!

Na dit zwemavontuurzijn wij verder Nazca ingegaan, een heelschattig en leuk dorpje! Helaas waren er meer toeristen op het idee gekomen om dit schattige dorpje te bezoeken,waardoor wij bijna op elke hoek van de straat wel tegen een Engelse/Amerikaanof Duitser opbotsten.
Dereden dat deze toeristen(inclusief wijzelf) Nazca bezoeken,zijn uiteraard de zeer bekende Nazca-lijnen! Voor degenen die hier nog nooit van gehoord hebben, schaam je! en een korte uitleg:

De lijnen van Nazca zijn geogliefen, tekeningen in het zand van de pampa's van Jumana en Nazca in Peru. De tientallen figuren van dieren, honderden geometrische vormen en duizenden lijnen en lijnenspellen zijn in het woestijnzand van de hoogvlakte van Peru lang bewaard gebleven. Het is er bijna altijd windstil en er valt nauwelijks regen,hierdoor zijn de geogliefen duizenden jaren bewaard gebleven. (voor meer uitleg zie wikipedia.........)

We hebben ons dus maar door de eerste de beste propper bij een reisorganisatie naar binnen laten sleuren, en een privé vlucht over de Nazca lijnen laten aansmeren. Deze privé vlucht zou dan de volgende dag plaatsvinden, om 8 uur 's ochtends waarbij we om half 8 's ochtends zouden worden opgepikt door een taxi.

Braaf stonden wij uiteraard om half 8 klaar voor ons hostel, waar we uiteindelijk een kwartier te laat werden opgepikt door een taxi met airco!! Wat weer eens wat anders was dan de krotjes die we tot nu toe gewend zijn... Hiermee werden we naar het vliegveldje van Nazca vervoerd. Eenmaal op het vliegveldje aangekomen werden we uit de taxi gegooid, door de duane heen getrokken, en het vliegtuigje ingeduwd.
Om half 9 steeg ons hypermoderne,ruime, absoluut niet gammele vliegtuigje op. Het was echt een prachtig gezicht om zo tussen de bergtoppen door te vliegenmet de geogliefen op de achtergrond!! Helaas was Hilde's maag iets minder enthousiast, waardoor Hilde eigenlijk alleen van de 1e vijf minuten en van de 1ste geogliefheeft kunnen genieten.. Gelukkig hield Chantal's maag het (iets) langer vol, waardoor we toch nog een paar mooie kiekjes hebben kunnen schieten! Deze zullen wij uiteraard straks er weer even bijvoegen. Een kwartiertje, 50 rondjes en 3 kotszakjes verder begon Chantal's maag toch ook wat tegen te sputteren... Hierdoor hebben wij de rest van de vlucht met het fototoestel in de ene hand, en het kotszakje in de andere hand moeten doorbrengen. Al met al was het het allemaal wel dubbel en dwars waard, en het is echt een ongelofelijk mooie ervaring!! Zekerweten een aanrader voor degene die zich ooit aan zo'n vluchtje durft te wagen...

Na ons dodemans vluchtje zijn wij diezelfde avond nog vertrokken richting Cusco. Voor deze busreis durfden wij ons echter niet weer tewagen aan de lokale bussen, aangezien we dit keer geen Markos tot onze beschikking zouden hebben en aangezien deze reis toch wel iets langer zou gaan duren (namelijk 15 uur). Vandaar dat wij met Cruz del Sur, om 8 uur's avonds (watuiteindelijk half 10 's avonds werd.. we zijn er inmiddels aan gewend dat de tijdendie je afspreekt hier niet veel voorstellen) zijn vertrokken richting Cusco! Het was een lange busreis,waarbij ook dit keer Chantal haar maagniet helemaal op voorbereid was.Hier zijn wij dus inmiddels veilig en wel aangekomen in ons derde hostel, en ja ja.. de eerste week zit er alweer op! Ook bij dit hostel hadden wij enkele problemen met ons slot,wat bij deze dus al een gewoonte begint te worden. Wij kregen hem namelijk weer niet op slot, en voordat wij het tweede peruaanse kapotte slot op onze naam zouden hebben staan hebben we 's nachts maar gewoon een tafel voor de deur geschoven zodat er niemand binnen kon komen! De volgende ochtend kwamen wij er echter achter dat je het slot dus helemaal niet van buitenaf open kan doen als je geen sleutel hebt, dus de tafel laten we vannacht maar achter wegen...

Vandaag hebben we de dag gespendeerd in tourist informations en lokale reisorganisaties, om de geschikte tour naar de Machu Picchu te vinden. Dit is ons uiteindelijk gelukt, en we hebben ook voor Cusco dus al weer een aardige planning staan. Morgenochtend (dinsdag) vertrekken we namelijk met een busje in de richting van de Machu Picchu.. welke richting is ons niet helemaal duidelijk,aangezien het mannetje van de organisatie 3 x in gebrekkig engels een andere uitleg gaf over welke route we zouden gaan afleggen, waarbij wij ons er na de 4e uitleg maar bij neer hebben gelegd, we wachten wel af..Maar we gaan dus in ieder geval richting de Machu Picchu! Deze tour zal ongeveer 3 dagen gaan duren, waarbij we de 2e dag (woensdag) ook daadwerkelijk de Machu Picchu gaan beklimmen.

We houden jullie op de hoogte, en de verhalen over de Machu Picchu zullen spoedig volgen!!

Veel liefs, dit keer vanuit Cusco!

Chantaal Hemmon & Hylde Robertoes

PS muchos gracias voor alle leuke reacties!!!

Mariah & Jackie

Heeeee Chanchan en Hylde,

Wij zijn wel jullie grootste fans:D
Godver wat weer een verhaal, als jullie nog tijd over hebben kunnen jullie dan ook een keer een verslag voor ons schrijven?
We willen jullie trouwens wel weer levend terug, dus niet van die berg afdonderen straksss.. Neee vet leuk, dat jullie dat allemaal aandurven! En het ziet er allemaal supermooi uit!
Hahaha ennn wat was dat dan voor 1 of ander feestweekend, of vieren ze toevallig ook Pasen in Peru;)

Liefsss Mariah & Jackie

Tasha

Lieve meiden,

Super leuk klinkt dit zeg! Wat ook weer een enorm verhaal haha. Dat doen jullie lekker met zn tweetjes 's avonds laat, lekker liggend in jullie bedjes in het hostel? Helaas werken jullie magen dus niet altijd even goed mee, maar aan de foto's te zien is er heel veel moois te zien daar en ben ik stiekem wel een beetje jaloers. Haha.

Kuss!

Virgilia

hoi!
wat een verhalen en avonturen zeg!! klinkt allemaal super spannend! ik ga jullie zeker volgen!!
Heel veel plezier! pas goed op elkaar,
groetjes x virgil

Patricia

Heee meiden!

Wat een verhalen! Ben echt onder de indruk van wat jullie allemaal meemaken..
Misschien had ik ook eerst maar beter kunnen gaan reizen. Haha. Heeeeeeeeel veel plezier! En ik zal jullie vanuit ons kikkerlandje blijven volgen.

Liefs

Albertina

Hey lieverds, wat weer een smeuiig verhaal! Fijn te horen dat alles goed gaat. Hopelijk dat jullie de Machu Piccu kunnen verlaten met droge voetjes. ;-).......dikke kus

Jan en Corona

Hallo kanjers,

Wat een verhaal.... geweldig, qua temperatuur zitten we in hetzelfde gebied!!!! Ben benieuwd hoe jullie nieuwe reis is bevallen.
Veel groeten en zoen.

Opa Jan en Oma Tineke

Wat een prachtige verhalen en belevenissen.
We leven met jullie mee en hebben het idee,dat jullie
je aardig redden met je spaans!!!!
Blijf genieten en wij verheugen ons op het vervolgverhaal.
Veel groetjes en liefs van ons.

Hans

Chicas,
De eerste ad van Google na jullie verhaal is van www.WegMetDieKilos.com. Nu weten we dus hoe dat moet: stukkie vliegen en flink veel zakkies uitdelen. Dat voeren ze dan later zeker weer aan de lama's; je krijgt er mooi haar van zeggen ze! Nee, gekheid, ik wordt steeds jaloerser, maar misschien kan ik straks ook een tijdje naar de BelTel om wat vakantiegeld te verdienen. Bij ons hebben ze opeens (?) een paar duizend man teveel. Nog even een technische vraag. Als jullie bij het ontbijt nog niet de bonen voorgeschoteld hebben gekregen, wat eten jullie dan? En 's avonds?
Geniet van de Machu Picchu!!
XX

Martijn

Hee Hilde en Chantal..

Zo dat is toch wel anders dan eeen weekendje Ameland!
De verhalen klinken echt heel goed, wat een belevenissen after één week! Ongeloofelijk, nou geniet ontzettend van de aankomende weken. Maar dat komt natuurlijk wel goed.. Knap trouwens dat jullie je daar zo goed weten te redden, en allemaal activiteiten doen en niet met een tequilla aan een zwembad liggen..
Ik kijk uit naar een nieuw verhaal!
Groeten x